Pittige Plustorens
Hieronder ziet u een voorbeeld van een eindproduct van een opdracht. De opdracht was: maak een reclamespotje.
Wat houden de Pittige Plustorens in?De Pittige Plus Torens is een torenkast met heel veel verrijkingsmateriaal, dat gebruikt wordt voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben naast de reguliere lesstof.
Het gaat er bij verrijken niet om het bezig houden van de kinderen, maar we willen ze ook iets leren. Leerlingen leren met de verrijkingsactiviteiten van de Pittige Plus Torens vaardigheden en processen als: zelfstandig werken, samenwerken, complexe opgaven analyseren, creatief denken en structureren, oplossingsstrategieën ontwerpen, het structureren van eigen werkzaamheden, doorzetten, terugkoppelen, plannen, uitvoeren naar eigen plan, plannen bijstellen, communiceren en presenteren. Dit alles doen ze terwijl ze zich verdiepen in een bepaald onderwerp, dat hun interesse heeft. Het concept Pittige Plus Torens bevat een grote variëteit aan onderwerpen en interessegebieden. Van techniek tot kunstzinnige uitdagingen. Werkwijze op Kindcentrum ‘de Wijngaard’In een schoolweek zijn er twee vaste momenten van drie kwartier waarop de kinderen werken aan hun zelfgekozen peper. Aan de opdrachten kan individueel, maar ook in duo’s gewerkt worden. Deze keuze wordt overgelaten aan de kinderen zelf. We werken klassendoorbroken, zodat ze zelf een maatje kunnen kiezen.
Bij dit alles houden wij wel voor ogen, dat de kinderen niet altijd individueel werken of met dezelfde persoon samenwerken. Ook bij de keuze van de opdracht letten we erop dat de kinderen uitdaging zoeken en niet binnen hun comfortzone blijven, maar juist de stap erbuiten durven te zetten, zodat zij ook écht leren. Voorafgaand aan de opdracht wordt met de kinderen besproken wat zij willen gaan leren (doel). Dit doel wordt tijdens en aan het eind van de opdracht geëvalueerd.
Eén keer per week op vrijdagmorgen werken de kinderen onder begeleiding van een leerkracht. De voortgang wordt dan besproken. Samen met de kinderen wordt gekeken wat de vorderingen zijn, wat al goed gaat en wat eventueel de knelpunten zijn. Op deze manier krijgen de kinderen feedback en feedforward. Zo ontwikkelen ze zich in het kritisch kijken naar hun eigen leerproces. De kinderen vertellen elkaar ook met welke opdracht ze bezig zijn, waar ze tegen aan lopen, wat al goed gaat, etc. Anderen kunnen dan tips geven en hulp aanbieden.
|
Laatste nieuws |
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |
ContactDruivengaarde 9, 3344 PKPostbus 272, 3340 AGHendrik-Ido-AmbachtT 078 - 303 00 16
info@wijngaard-hia.nl
| Zoeken | KinderopvangInschrijvenBSOPeutersBaby’sKinderopvang
OnderwijsInschrijvenMissie en VisieOnderwijstijdenOnderwijsvakantiesBeoordeling kindcentraMeergetalenteerden | AlgemeenOudersAgendaNieuwsKwaliteitDisclaimer
Bekijk hier de Informatiegids >
|
Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht |