• Missie en visie
  • Onze identiteit
  • Team
  • Kinderopvang
  • Inspecties
  • Leerlingenraad
  • Medezeggenschap
  • Ouderraad (OR)
  • Bestuur
  • Informatiegids
  • Onderwijstijden
  • Vakanties en vrije dagen
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Groepen
  • Asterisk* H.I. Ambacht
  • Pittige Plustorens
  • Buitenschoolse opvang (BSO)
  • Peuters (Kotergroep)
  • Agenda
  • Nieuwsbrieven
  • Nieuwsberichten
  • Links
  • Links voor leerlingen
  • Ateliers: Na schooltijd gratis aanbod
    • Ateliers groepen 3 en 4
    • Ateliers groepen 5 en 6
    • Ateliers groepen 7 en 8
  • Stichting LeerKRACHT: Elke dag een beetje beter
  • Teach like a champion: Technieken voor de professional
  • KiVa: Positieve groepssfeer & sociale vaardigheden
  • Groove me: Engels voor groep 1 t/m 8
  • Snappet: Adaptieve lesstof op eigen niveau
  • Intentieverklaring
  • Ondersteuningsplan

Onze identiteit

Kindcentrum De Wijngaard is een protestants-christelijk kindcentrum. Hoewel in onze tijd veel mensen niet meer actief bij een kerk zijn betrokken, heeft onze samenleving veel tradities, normen en waarden die voortkomen uit het christelijke gedachtegoed. We hechten er waarde aan om de kinderen de christelijke waarden en normen over te dragen. We vertellen de Bijbelverhalen op een eigentijdse en voor de leerlingen goed te begrijpen manier. Wij geven ons onderwijs vorm vanuit de christelijke identiteit maar is niet exclusief bedoeld voor kinderen met een christelijke achtergrond! Integendeel, wij denken dat het voor ieder kind een verrijking is om in aanraking te komen met het christelijk geloof. Iedereen die de identiteit respecteert, is dan ook van harte welkom! Wij accepteren ieder kind zoals het is, omdat elk kind een uniek schepsel is met een eigen bestaansrecht. Het is voor ons belangrijk om alle onderwerpen die in een kindcentrum aan de orde komen te kunnen bespreken met de kinderen vanuit onze identiteit. Hierbij houden we rekening verschillende visies over actuele vraagstukken.

 

Vanuit deze christelijke visie willen we in de dagelijkse praktijk:

  • elk kind een veilige en liefdevolle omgeving verschaffen, waarin het gestimuleerd wordt zichzelf te ontplooien en waarin het onbekommerd zijn of haar plaats te midden van anderen kan innemen;
  • de kinderen bekend maken met de inhoud van de bijbel en hen te leren zien wat het kan betekenen te leven in een persoonlijke verhouding tot God;
  • als leerkrachten van het kindcentrum, naar kinderen toe, fungeren als voorbeeld, waarbij wij in woord en daad duidelijk maken hoe men om dient te gaan met elkaar volgens een christelijke levensovertuiging; de dialoog met anderen aangaan vanuit het besef dat geen enkel mens foutloos handelt, maar wel kan leren van zijn falen door zijn handelswijze bespreekbaar te maken;
  • de dialoog binnen diverse geloofsrichtingen bespreekbaar maken in de hogere leerjaren van ons kindcentrum. Dit betekent voor ons o.a. dat er aan alle onderwerpen uit onze samenleving en cultuur aandacht kan worden gegeven. Onderwerpen als sprookjes, griezelverhalen, evolutie en dergelijke komen aan de orde op ons kindcentum. Het is onze uitdaging om de diverse opvattingen binnen de verschillende christelijke stromingen bespreekbaar te maken, vooral in de hogere leerjaren. Het initiatief om actuele onderwerpen bespreekbaar te maken kan komen vanuit zowel de leerkrachten als ook de kinderen.
  • Vormgeven aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en het pedagogisch-didactische klimaat vanuit een protestants-christelijke levensovertuiging.

“Zalig zijn zij……..”

 

Gelukkig de kinderen,
die zonder angst

naar school gaan.

 

Gelukkig de kinderen,
die zonder hoge cijfers
zich geaccepteerd weten.

 

Gelukkig de kinderen,
die ondanks zichzelf
zichzelf mogen zijn.

 

Gelukkig de kinderen,
die naast een handelingsplan
echte aandacht krijgen.

 

Gelukkig de kinderen,
die op een school zitten
waar juffen en meesters
hen zien als een

 

Godsgeschenk.

Prachtige woorden, maar wat betekent dit alles nu in onze dagelijkse praktijk? In willekeurige volgorde willen wij enkele voor ons belangrijke zaken noemen.

In onze dagelijkse praktijk houdt dit bijvoorbeeld in dat elke schooldag wordt begonnen en geëindigd met een gebed. Daarnaast worden gemiddeld twee á drie keer per week verhalen uit de Bijbel verteld in de groep. Er wordt gesproken over de betekenis van deze verhalen in ons dagelijks leven. Kinderen verwerken deze verhalen soms met een werkblad of leren een leuk lied daarover aan. Belangrijke feesten als Kerst en Pasen worden vanzelfsprekend op school met de kinderen gevierd. Soms nodigen wij u ook uit bij zo’n viering.

Onze identiteit is ook van belang bij de keuze van onze lesmaterialen. Daarnaast zijn wij van mening, dat de leerkrachten in woord en daad een voorbeeldfunctie hebben voor de kinderen. In onderlinge contacten zullen wij de leerlingen, die aan ons worden toevertrouwd, proberen te laten zien, hoe men dient om te gaan met elkaar op een wijze die past binnen onze identiteit.

Contact

Druivengaarde 9, 3344 PK

Postbus 272, 3340 AG

Hendrik-Ido-Ambacht

T 078 - 303 00 16

 

info@wijngaard-hia.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitter

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Inschrijven

Missie en Visie

Onderwijstijden

Onderwijsvakanties

​Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum De Wijngaard
Inloggen | Ziber Education - School website | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud