• Missie en visie
  • Onze identiteit
  • Team
  • Kinderopvang
  • Inspecties
  • Leerlingenraad
  • Medezeggenschap
  • Ouderraad (OR)
  • Bestuur
  • Informatiegids
  • Onderwijstijden
  • Vakanties en vrije dagen
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Groepen
  • Asterisk* H.I. Ambacht
  • Pittige Plustorens
  • Buitenschoolse opvang (BSO)
  • Peuters (Kotergroep)
  • Agenda
  • Nieuwsbrieven
  • Nieuwsberichten
  • Links
  • Links voor leerlingen
  • Ateliers: Na schooltijd gratis aanbod
    • Ateliers groepen 3 en 4
    • Ateliers groepen 5 en 6
    • Ateliers groepen 7 en 8
  • Stichting LeerKRACHT: Elke dag een beetje beter
  • Teach like a champion: Technieken voor de professional
  • KiVa: Positieve groepssfeer & sociale vaardigheden
  • Groove me: Engels voor groep 1 t/m 8
  • Snappet: Adaptieve lesstof op eigen niveau
  • Intentieverklaring
  • Ondersteuningsplan

Onderwijsklimaat

Kinderen kunnen op elk kindcentrum leren lezen, schrijven, rekenen en zich oriënteren op belangrijke zaken die te maken hebben met de wereld waarin zij wonen. De sfeer waarin dat plaatsvindt, wordt grotendeels bepaald door het team en de kinderen. Onze school besteedt nadrukkelijk aandacht aan het welbevinden van de leerlingen, omdat wij dat zien als voorwaarde om tot goede prestaties te komen.

Kinderen moeten graag naar school komen en “lekker in hun vel zitten”. Dit is alleen mogelijk in een warme en veilige omgeving. Onderlinge waardering, acceptatie, zelfvertrouwen en vooral erg veel plezier in het leren zijn sleutelbegrippen voor ons. Het preventief inzetten op het  voorkomen van pesten krijgt bij ons op school verscherpte aandacht door de KiVa-methode. 

Vanuit onze identiteit  accepteren we ieder kind zoals het is, omdat elk kind een uniek schepsel is. Kinderen groeien op in verschillende gezinnen, hebben andere interesses, andere motivaties, hebben verschillende leerstijlen en veelal een ander leertempo waardoor het leveren van maatwerk en het tegemoet komen aan de verschillende competenties  een gegeven en een noodzaak is.

Onze school moet een stimulerende en een uitdagende onderwijsleersituatie bieden als basis voor een doorlopend ontwikkelingsproces voor onze kinderen met betrekking tot alle aspecten van hun groei en vorming, dus zowel de cognitieve, de sociaal- emotionele, de motorische als de creatieve ontwikkeling. We zetten daarbij in op die aspecten en vaardigheden die kinderen later als mens verder brengen, zoals leren leren, het stimuleren van het creatief vermogen en zowel zelfstandig – als samen kunnen werken. We kijken, kortom, naar de mogelijkheden van ieder kind afzonderlijk met als doel een ononderbroken brede ontwikkeling. We starten daarbij vanuit de basis. Dat doen we langs twee wegen. Ten eerste bieden we kinderen een veilige omgeving met structuur, rust en regelmaat door gebruik van een continurooster, een school breed afgestemd lesurentabel, de 1 Stap verder met 1-zorgroute en het handelingsgericht- en opbrengstgericht werken met behulp van beproefde methodes  waarbinnen we goed kunnen differentiëren. Maar belangrijker nog is het welbevinden en het plezier van kinderen (en leerkrachten, personeel) , want dat is een eerste voorwaarde voor het kunnen werken aan ontwikkeling. Vanuit plezier en zelfvertrouwen werken aan het vergroten van vaardigheden om uiteindelijk kennis te vergaren en toe te passen is een centrale gedachte.

 

“Naar een pestvrije-school”

We streven naar een veilig pedagogisch klimaat voor leerlingen en leerkrachten. We praten uit principe niet ‘over’ anderen, maar vooral ‘met’ anderen. We willen binnen onze school werken aan een positief ‘wij-gevoel’ waarbinnen iedereen zich welkom voelt. Binnen onze school hebben we een pestprotocol opgesteld (wat we om willen gaan zetten naar een ‘respectprotocol’). Pesten nemen we zeer serieus en zullen we niet tolereren. Wij gebruiken de KiVa-methode. KiVa is een Fins woord en betekent leuk of fijn. Het is ook een afkorting voor de Finse zin: Leuke school zonder pesten! Zie voor meer informatie op www.kiva.nl

 

Als uw kind het, om wat voor reden dan ook, voor korte of langere tijd niet fijn vindt bij ons op school, dan behoort daar direct over te worden gesproken door ouders en leerkrachten. Wij raden u aan om zeer snel contact met de groepsleerkracht op te nemen als er op dit gebied iets is veranderd en het niet eerst even aan te kijken. Na 14:30  bent u altijd van harte welkom om met de leerkrachten te spreken en wij zullen er alles aan doen om problemen van onze leerlingen, in samenwerking met de ouders, te verhelpen.

 

Laatste nieuws

Van uitdaging naar uitstapje

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Herfstvakantie

20 oktober 2025

Meer agenda

Twitter

Onze Facebook pagina

Deel deze pagina

Contact

Druivengaarde 9, 3344 PK

Postbus 272, 3340 AG

Hendrik-Ido-Ambacht

T 078 - 303 00 16

 

info@wijngaard-hia.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitter

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Inschrijven

Missie en Visie

Onderwijstijden

Onderwijsvakanties

​Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum De Wijngaard
Inloggen | Ziber Education - Schoolapp vergelijken? | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud